Fading to termin rodem z języka angielskiego, fade oznacza zanikanie. W połączeniu z innym słowem brake, oznaczającym hamowanie nazywa zjawisko zanikania siły tarcia na skutek wzrostu temperatury części ciernych. Pojawia się wówczas, gdy samochód musi pokonać długi i trudny zjazd a kierowca nie ściąga nogi z pedału hamulca.
Fading, co to takiego?
To nie jedyna przyczyna powstawania fadingu, pojawia się on również, gdy kierowca zaczyna prowadzić swoje auto w sposób agresywny, hamując, zwalniając, przetrzymując hamulec. W trakcie takiej jazdy układ hamulcowy, jego tarcze oraz klocki rozgrzewają się do temperatury przekraczającej 200 °C, zanika siła hamowania, hamulce przestają spełniać swoje zadania. Na skutek wytwarzanych gazów pomiędzy tarczami a klockami układu hamowania, te ostatnie mają ograniczone możliwości docisku do tarcz. Negatywnie oddziałuje też na płyn hamulcowy powstała wysoka temperatura. Wszystkie te zjawiska powodują, że kierowca może utracić nawet całkowicie zdolność hamowania i zatrzymania pojazdu.
Na szczęście układ hamulcowy w powstałej sytuacji wysyła kierowcy sygnały o niebezpieczeństwie. W trakcie hamowania pedał hamulca staje się miękki aż do całkowitego zapadnięcia się w podłogę. Otrzymując taką informację zwrotną ze strony pojazdu należy jak najszybciej zdjąć nogę z pedału gazu, zjechać na pobocze i poczekać do wystygnięcia układu hamulcowego.
Fading w standardowych pojazdach
Przeciwdziałać fadingowi można co najmniej na dwa sposoby: zdobywaniem umiejętności jazdy w trudnych warunkach oraz zastosowaniem odpowiednich tarcz hamulcowych. Specjaliści twierdzą, że użycie wyłącznie gładkich tarcz hamulcowych powinno wpłynąć na jakość jazdy. Tarcze nacinane i nawiercane narażone są na zapychanie nacięć i otworów wentylacyjnych i tym samym narażone są bardziej na tworzenie się fadingu. Jeżeli w pojeździe zastosowano już tarcze nacinane lub nawiercane należy tam wprowadzić standardowe klocki hamulcowe. W trakcie jazdy na tarczy hamulcowej nacinanej pył z ulicy nie powinien się osadzać, w przeciwieństwie do tarcz nawiercanych.
Technika jazdy a fading
W trakcje akcji hamowania masa pojazdu przesuwa się do jego przodu, zjawisko to nazywamy momentem bezwładności. Jeżeli rozkład masy pojazdu ulega zmianie przez czynniki zewnętrzne, np. poprzez montaż ciężkiego bagażnika, proces hamowania auta staje się mocno nieprzewidywalny. Aby przeciwdziałać problemom montuje się w pojazdach korektory hamulca, które jednak w określonych okolicznościach nie spełnią swoje roli.
Nawet przyzwoicie jeżdżący kierowcy nie do końca zdają sobie sprawę jak zachowują się hamulce po kilku intensywnych hamowaniach lub gdy kierowca wymusza hamowanie ciągłe na drodze o dużym spadku. Im większa masa pojazdu tym zmniejsza się funkcjonalność hamulców. Zjawisko fadingu powstające podczas takiej jazdy staje się niebezpieczne dla wszystkich użytkowników drogi. Dobry kierowca w tych okolicznościach hamuje auto nie poprzez naciskanie pedału hamulca, ale silnikiem, redukując kolejne biegi.