Wielu kierowców narzeka, że przed maską ich samochodu jest zbyt ciemno. Często powodem są niewłaściwie dobrane żarówki samochodowe, ale przyczyny mogą być też inne. Postanowiliśmy sprawdzić jak możemy polepszyć natężenie światła reflektorów, poprzez dobór odpowiednich źródeł światła. Dzięki powyższemu nie tylko będziemy więcej widzieć tuż przed przednim zderzakiem, ale droga będzie też oświetlona na większą odległość. Poprawi to znacznie bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy. Dowiemy się także jaki rodzaj żarówek pojazdowych jest najbardziej trwały.

Rodzaje stosowanych żarówek samochodowych

Zanim zaczniemy wymieniać źródła światła w reflektorach, musimy najpierw ustalić czego konkretnie potrzebujemy. Możemy wyróżnić zasadniczo cztery typy reflektorów: żarowe, halogenowe, wyładowcze oraz LED. Tych pierwszych praktycznie się już nie używa, trudno też znaleźć do nich odpowiednie żarówki samochodowe (oznaczenia R1, R2 itp). Zdecydowanie najczęściej spotykany typ to reflektory halogenowe, które są pewnym rozwinięciem tych pierwszych. Bańka żarówki (oznaczenia H1, H3, H4, H7 itp) wypełniona jest specjalnym gazem szlachetnym, co powoduje większą trwałość, światło o wyższej temperaturze barwowej, a także większą jasność przy tej samej mocy.

W przypadku świateł wyładowczych sprawa wygląda inaczej. Nie są tutaj stosowane zwyczajne żarówki samochodowe, ale palniki typu Xenon. Są one zasilane wysokim napięciem, dają niebieskawe światło, zużywają też o wiele mniej prądu w stosunku do żarówek tradycyjnych oraz halogenowych. Natomiast najnowszy krzyk mody to reflektory LED, w których światło generowane jest za pośrednictwem zjawiska elektroluminescencji. Świecą bardzo mocno, pobierają niewiele prądu i są bardzo żywotne. Niestety w przypadku przepalenia się, wymianie podlega cały reflektor, nie ma możliwości wymiany diod LED.

Mocne czy długowieczne żarówki samochodowe?

W przypadku reflektorów na żarówki halogenowe, mamy możliwość zwiększenia mocy ich świecenia, poprzez zastosowanie specjalnych źródeł światła. Są to specjalnie wzmocnione żarówki samochodowe, które pomimo pobierania tej samej mocy co oryginał (wymóg homologacji), dają nam znacznie jaśniejszy snop światła. Niestety coś za coś – są one też o wiele mniej żywotne. O ile zwykła żarówka spokojnie wytrzyma nawet dwa lata, to halogen o zwiększonej mocy rzadko kiedy jest w stanie przepracować więcej niż jeden rok. Na rynku znajdziemy też żarówki do aut o podwojonym poborze prądu, jednak stanowczo odradza się ich używanie z uwagi na brak homologacji.

Negatywny efekt jeśli chodzi o trwałość, przynosi także barwienie bańki na kolor niebieskawy albo żółty, by uzyskać inną barwę światła na drodze. Ponieważ część promieni jest zatrzymywana już na bańce, powoduje to mocniejsze nagrzewanie się wnętrza i na ogół krótszą żywotność. Jeśli chcemy żarówek samochodowych maksymalnie długowiecznych, kupmy najzwyklejsze halogeny H4 lub H7, bez podniesionej mocy ani innej barwy. Postarajmy się jedynie o to, by były one wykonane przez znanego i cenionego producenta, nie wybierajmy najtańszych żarówek pojazdowych z osiedlowego dyskontu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here