Samochód to maszyna, która składa się z wielu elementów. Nadwozie, czyli to co jest zamontowane na ramie, bądź płycie podłogowej to część składowa pojazdu, bez wątpienia jeden z elementów, bez których samochód nie mógłby istnieć, ponieważ na co komu samo podwozie? Na przestrzeni lat nadwozia ewoluowały, zmieniała się ich stylistyka, poziom bezpieczeństwa, stawały się bardziej aerodynamiczne, wygodne, praktyczniejsze. Ogromny przełom można zauważyć w konstrukcjach nadwozi, gdy porównamy pojazd sprzed okresu II wojny światowej oraz pojazd zaprojektowany i produkowany już po około 1950 roku. Dzisiejsze rodzaje mają mało wspólnego z nadwoziami lat 30′. XX wieku. Są także nieco inne, niż nadwozia samochodów z lat 50′,60′ oraz 70′. Postaram się przedstawić obecnie stosowane nadwozia oraz po krótce omówić te, które już „odeszły do lamusa”.

Sedan

      Na początek weźmy pod lupę jeden z najpopularniejszych rodzajów nadwozia, bardzo często spotykany na świecie jak i w Polsce. A skąd taka popularność? Otóż bez wątpienia jest to bardzo praktyczny typ nadwozia. Często posiada dużo miejsca w kabinie dla podróżujących a zarazem ma duży bagażnik. Jest też bardzo modne i stylowe. Charakterystycznymi cechami tej zabudowy jest trójbryłowa konstrukcja, czyli dzieląca się na przód, gdzie znajduje się silnik, kabinę pasażerską oraz bagażnik. Kolejna bardzo istotna cecha to bagażnik otwierający się bez szyby, choć istnieją rozwiązania gdzie to kierowca może zdecydować, czy klapa bagażnika otwiera się razem z szybą, czy też nie. Nadwozia te, gdy jest duże oraz luksusowe jest nazywane limuzyną. Idealnymi przykładami samochodów dla tego typu nadwozia są chyba wszystkim znane BMW seria 3, seria 5 oraz seria 7; Mercedes-Benz C klasa, E klasa oraz S klasa; a także Volkswagen Passat.

Kombi

  Jest to najbardziej rodzinny oraz bardzo przestronny i pakowny typ samochodu osobowego. Podobnie jak sedan również bardzo popularny i stosowany od dawna. Jego najwiekszą zaletą, która motywuje ludzi do kupna jest przestronność. Jego charakterystyczną cechą jest duży bagażnik oraz konstrukcja dwubryłowa, czyli część z silnikiem jest wydzielona od części dla pasażerów oraz bagażnika, które stanowią w typ przypadku jedność. Wysokość nadwozia najczęściej jest taka sama, aż do szyby tylnej, która jednak opada pod dużo mniejszym kątem, niż jak przykładowo w sedanie. W celach marketingowych nazwa nadwozia kombi często jest zmieniana przykładowo w Audi nazywa się Avant a w BMW – Touring. Przykładami samochodów o takiej zabudowie są Audi A4 Avant, BMW seria 5 Touring, Volkswagen Golf Variant.

Coupe

    Jest to typ nadwozia, który jest stosowany przeważnie w samochodach sportowych. Składa się z jednej pary drzwi oraz 2, 4 bądź 5 miejsc siedzących. najczęściej jednak jest to układ 2+2, lecz przez opadającą pod dużym kątem szybę z tyłu oraz małą ilość miejsca na nogi pasażerom może być niewygodnie, dlatego miejsca z tyłu przeważnie przeznaczone są dla dzieci. Ten typ zabudowy należy do fastback’ów a jego popularnymi przedstawicielami są BMW Seria 3 (od 2013 roku Seria 4), Dodge Challenger, Ford Mustang, Audi A5.

Kabriolet

    Nadwozie, które jest jednym z najstarszych typów. Ludzie zawsze lubili jazdę z wiatrem we włosach. Kabriolet kiedyś nazywany był convertible. Dziś występuje najczęściej z odmianą z dachem miękkim oraz twardym (hardtop). Może byc składany ręcznie, bądź coraz bardziej popularne są dachy zautomatyzowane, którymi sterujemy za pomocą guzika. Przedstawicielami takich pojazdów są BMW Z3, Peugeot 207 CC, Volkswagen Eos.

Hatchback

Jest to bardzo popularny rodzaj nadwozia. Dwubryłowy, posiadający jedną, bądź dwie pary drzwi oraz jedne od bagażnika. Przestrzeń bagażowa przeważnie jest mniejsza niż w sedanie czy kombi, lecz istnieje możliwość złożenia foteli co pozwala znacznie zwiększyć pojemność kufra, niestety kosztem utraty miejsc siedzących z tyłu. Nadwozie typu hatchback jest bardzo uniwersalne i stosowane od bardzo dawna w pojazdach kompaktowych oraz klasy średniej-wyższej. Najpopularniejszymi przykładami takich samochodów są Volkswagen Golf, Opel Astra, Citroen C4, BMW Serii 1, czy Audi A3.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj