W roku 2003 Volkswagen zaczął produkcję największego modelu Golf’a, czyli Golf V. Występował on początkowo tylko w hatchback’u w wersji 3 i 5-cio drzwiowej, a od 2005 dodatkowo kombi. Do tego doszedł jeszcze sedan o nazwie Jetta (w USA wersja ta nosi nazwę Rabbit). W 2006 roku wprowadzono odmianę Golf Plus pod nazwą CrossGolf, oraz kabriolet-coupe VW Eos. Niestety Golf V nie sprostał oczekiwaniom klientów i jego produkcja zakończyła się w 2008 roku.
VW Golf V – dane techniczne
Golf 5 to największa wersja z tej rodziny, przeznaczony dla 5 pasażerów. Hatchback występował w wersji 3 i 5 drzwiowej. Poniżej krótkie zestawienie najważniejszych danych (ogólnie):
– średnica zawracania: 10,8 m
– promień skrętu: 5,4 m
– długość: 4204 mm
– szerokość: 1759 mm
– wysokość: 1485 mm
– rozstaw osi: 2578 mm
– prześwit: 144 mm
– rozstaw przednich kół: 1539 mm
– rozstaw tylnych kół: 1528 mm
– średnie zużycie paliwa: 7l/100 km
VW Golf V – silniki
Golf piątej generacji dysponował wieloma silnikami benzynowymi i silnikami Diesla. Oto ich zestawienie:
VW Golf V hatchback – silniki benzynowe:
- 1,4 80 KM 59 kW (2003-2008)
- 1,4 FSI 90 KM 66 kW (2003-2008)
- 1,4 16v 75 KM 55 kW (2003-2008)
- 1,4 TSI 122 KM 90 kW (2005-2008)
- 1,4 TSI 140 KM 103 kW (2005-2008)
- 1,4 TSI 170 KM 125 W (2005-2008)
- 1,6 MPI 102 KM 75 kW (2003-2008)
- 2,0 FSI 150 KM 110 kW (2003-2008)
- 2,0 FSI 4Motion 150 KM 110 kW (2005-2008)
- 2,0 GTI 200 KM 147 kW (2004-2008)
- 2,5 150 KM 110 kW (2003-2008)
- 3,2 R32 250 KM 184 kW (2004-2008)
VW Golf V hatchback – silniki Diesla:
- 1,9 TDI 105 KM 77 kW (2003-2008)
- 1,9 TDI 90 KM 66 kW (2005-2008)
- 1,9 TDI 4Motion 105 KM 77 kW (2005-2008)
- 2,0 SDI 75 KM 55 kW (2003-2008)
- 2,0 TDI 140 KM 103 kW (2003-2008)
- 2,0 TDI 4Motion 140 KM 103 kW (2005-2008)
- 2,0 TDI DPF 170 KM 125 kW (2005-2008)
VW Golf V kombi – silniki benzynowe (2005-2008):
- 1,4 80 KM 59 kW
- 1,4 TSI 122 KM 90 kW
- 1,4 TSI 140 KM 103 kW
- 1,4 TSI 170 KM 125 kW
- 1,6 MPI 102 KM 75 kW
VW Golf V kombi – silniki Diesla (2005-2008):
- 1,9 TDI 105 KM 77 kW
- 2,0 TDI 140 KM 103 kW
Na ogół silniki Volkswagena są mało awaryjne, dynamiczne i oszczędne. Jednak wymagają regularnej wymiany oleju oraz w przypadku silników Diesla, pasków rozrządu. Pamiętać należy, żeby używać materiałów eksploatacyjnych wysokiej jakości. Silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim jak i turbodiesle źle tolerują złe jakościowo płyny eksploatacyjne. Najbardziej awaryjną jednostką w tym zestawieniu jest 2.0 16V TDI.
Golf V częste usterki – informacje
Wspomniany wyżej silnik 2.0 16V TDI posiada problemy z pękającą głowicą, co powoduje wyciek oleju do cieczy chłodzącej. Objawia się to występowaniem białej emulsji osadzającej się na spodzie korka wlewu oleju silnikowego. Dodatkowo częstym problemem są awarie napędu pompy oleju, które w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do zatarcia silnika (nie dotyczy modeli z 2007 roku – wówczas usunięto usterkę przez wymianę łańcucha na koła zębate).
Zawieszenie Golfa V nie należy do najwytrzymalszych. Tak jak i w innych samochodach często zużywają się łączniki stabilizatora, czy sworznie wahaczy. Wszystkie niezbędne części są powszechnie dostępne, ich cena nie jest wysoka, a wymiana nie sprawia trudności.
Najbardziej awaryjna w tym modelu jest instalacja elektryczna. Na szczęście problemy pojawiają się w mało istotnych podzespołach. Najczęściej są to: sterowniki szyb, centralny zamek oraz zbyt często przepalające się żarówki.