Elektromobilność to przyszłość motoryzacji, chociaż – wbrew pozorom – nie jest to nowość, jeśli chodzi o napędzanie pojazdów. Tzw. elektryki stają się coraz popularniejsze, ale część z nas nadal niewiele wie na temat funkcjonowania tych aut. Poznaj charakterystykę silnika elektrycznego oraz najczęściej stosowane rodzaje silników elektrycznych.

Prowadzony od kilku lat przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych licznik elektromobilności(1) jednoznacznie pokazuje, że z każdym rokiem zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie. W styczniu 2024 roku po polskich drogach jeździło przeszło 100 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym, czyli tzw. pełnych elektryków oraz hybryd PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).Wciąż jednak dla wielu kierowców terminy związane z samochodami elektrycznymi brzmią bardziej jak science-fiction, a nie współczesne realia. Dlatego dziś postaramy się przybliżyć nieco rodzaje silników elektrycznych stosowane w autach na prąd.

Historia zatacza koło, czyli od elektryków do elektryków

Obecnie często można spotkać się ze słowami, wedle których elektromobilność to przyszłość motoryzacji. Obserwując rozwój koncernów motoryzacyjnych trudno się z tym nie zgodzić, ale warto zauważyć, że silniki elektryczne nie są wcale żadną nowością. Wręcz przeciwnie – pierwsze jednostki napędowe na prąd konstruowano już w pierwszej połowie XIX wieku.

Przez lata silniki elektryczne towarzyszyły nam na co dzień, np. w wózkach widłowych czy innych pojazdach wykorzystywanych głównie w przemyśle. Są to jednak przede wszystkim maszyny do pracy na krótkich dystansach, ponieważ pod względem możliwości znacznie wydajniejszym rozwiązaniem przez lata były silniki spalinowe.

Dziś jednak mamy zupełnie inne możliwości techniczne, a także jesteśmy bardziej świadomi wpływu spalin emitowanych przez silniki spalinowe na środowisko naturalne. Dlatego dochodzą do nas kolejne informacje o tym, że z biegiem lat sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi będzie wygaszana, aż wreszcie cały świat przestawi się na auta elektryczne.

W kraju nie jesteśmy pod tym względem wyjątkiem. Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, co najlepiej pokazują wykresy sprzedaży modeli na prąd nad Wisłą. Jak podaje wspomniany już licznik elektromobilności, jeszcze w marcu 2019 roku po naszych drogach jeździło niespełna 5 tys. pojazdów z napędem elektrycznym, podczas gdy obecnie liczba zarejestrowanych samochodów osobowych przekroczyła 100 tys. pojazdów elektrycznych (pełnych elektryków oraz hybryd PHEV).

Rodzaje silników elektrycznych

Wiemy już, że coraz chętniej przesiadamy się do aut elektrycznych, ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, co kryje się pod maską naszego nowego elektryka? Atutem tego typu samochodów jest fakt, że jest w nich mniej części niż w pojazdach spalinowych. Dzięki temu są mniej awaryjne i łatwiejsze w naprawie. Konstrukcja jest prostsza, a kluczową rolę w kwestii zasięgu pojazdu odgrywają akumulatory.

Co jeszcze dobrze wiedzieć? Przede wszystkim skupmy się na tym, jakie rodzaje silników elektrycznych możemy spotkać w zeroemisyjnych samochodach. Ogólnie rzecz biorąc, można wyróżnić wiodące typy silników elektrycznych:

  • Silniki prądu stałego (DC) – te proste w konstrukcji i stosunkowo tanie jednostki napędowe znane są nie od dziś, chociażby z większych elektronarzędzi.
  • Silniki prądu przemiennego (AC) – cechuje je większa wydajność, zatem to one zdominowały branżę motoryzacyjną. Dwa podtypy tego rodzaju jednostek napędowych najczęściej spotkamy w samochodach elektrycznych. Są to:
  • Silniki synchroniczne – ich budowę wyróżnia obecność magnesów umieszczonych na wirniku i obracających się synchronicznie z polem magnetycznym stworzonym przez uzwojenia stojana.
  • Silniki asynchroniczne (indukcyjne) – prosta budowa, na którą składają się nieruchomy stojan z uzwojeniem oraz ruchomy wirnik sprawiają, że są to stosunkowo tanie w produkcji jednostki napędowe.

Dziś na rynku samochodów elektrycznych królują silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, ponieważ użytkownicy cenią sobie przede wszystkim duży zasięg pojazdów. Modele asynchroniczne cenione są za to, że nie wymagają konserwacji. Niemniej, aby kierowcy mogli możliwie komfortowo podróżować autami elektrycznymi, producenci prześcigają się w kwestii pojemności akumulatorów i opracowaniu jednostek napędowych, które zapewniają jak największy zasięg na jednym ładowaniu.

Znajdź samochód elektryczny dla siebie na platformie mamGO

Jeśli chcesz podróżować ekologicznie, już dziś warto rozważyć zakup samochodu elektrycznego. Oprócz taniego w eksploatacji pojazdu możesz zyskać również dofinansowanie nawet do 27 tys. zł w ramach programu „Mój Elektryk” (przy spełnieniu określonych warunków). A gdzie szukać sprawdzonych samochodów na prąd?

Zarówno szeroką gamę aut, jak i różne formy finansowania zakupu znajdziesz na platformie mamGO. Droga do jazdy w zgodzie z naturą jest bardzo prosta. Wejdź na platformę, przejrzyj listę dostępnych samochodów, wybierz sposób finansowania, podpisz umowę i odbierz auto!

Na mamGO czekają na Ciebie samochody wiodących producentów, które oferują najnowsze rozwiązania dostępne w samochodach elektrycznych.

Artykuł sponsorowany przez BNP Paribas Group Service Center S.A..

(1)https://pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj